søndag 31. mars 2013

Rott - 31. mars

I dag tok jeg en ettermiddagstur til Rott. Jeg begynte på nordsiden av øya der det var en gravand, et par viper, og en fin flokk med stær. Jeg hadde tenkt til fotografere et par stær som satt på et steingjerde, men fra baksiden av gjerde fløy det opp en duetrost! Den tok en runde og fløy inn i en granplantning. Etterpå tittet jeg litt på sjøen og det kom trekkende 28 storspover som satte seg ned et stykke i fra der jeg stod.

Etterpå gikk jeg til vestsiden av øya. Vatnet på Rott er nå helt isfritt og der lå det endel måker, 2 knoppsvaner, stokkender og en kvinand.

Vatnet på Rott - Solas nest største ferskvann
Jeg fortsatte videre til Brønnesskjera for å se på sjøen. Den første fuglen jeg så på sjøen var faktisk gulnebblommen som fortsatt var på plass. Det var endel fugl på sjøen og jeg telte 500 toppskarv, 3 gråstrupedykkere, lunde, 2 islom og noen alker, lomvi og teist. Flokken med haveller var borte og jeg så ikke en eneste en. Mens jeg tittet på sjøen fløy det en krykkje forbi. Etter å ha sett endel på sjøen gikk jeg videre. Mens jeg gikk skremte jeg opp en snøspurv, 2 viper og en rugde her.

Havskåding ved Brønnesskjera
Ved Østre plantning så jeg svært lite fugl. Det eneste interessante var en skjære. Denne skjæra er fast på Rott og er der både på sommeren og vinteren. Allikevel er det langt fra hver gang jeg ser den. Jeg har aldri fått bilde av den og den lever nærmest som en skygge i skogen.

Etter dette brukte jeg litt tid på jordene og hagene på Rott. I grunnen var det svært lite fugl her og det eneste jeg lenge så var en stillits som fløy litt frem og tilbake, et par svartmeis og endel svarttrost. Rett før jeg skulle til båten kom det en linerle flyvende over meg og satte seg ned på et jorde. Da jeg så på den i teleskopet så jeg at det var en svartryggerle, hann.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar