mandag 25. mars 2013

25. mars

Etter en fin tur på Hidra utenfor Flekkefjord er jeg nå hjemme igjen. I dag startet jeg turen i Sømmevågen. Generelt var det lite utskiftning siden sist jeg var her. 2 lappspover gikk i bukta og den store flokken med tjeld var fortsatt på plass. Innerst i vika så jeg sivhønen - kjekt at den fortsatt er på plass. I Sømmevågen så jeg også flokken på rundt 60 bergender og stjertanda men de 12 myrsnipene som er blitt sett av andre fuglekikkere de siste dagene var ikke på plass.

Sivhøne
Etterpå fortsatte jeg turen til Strandesvågen. Her gikk det 2 grågjess på et gjorde og det var faktisk litt fugl i bukta. Jeg gikk helt ned der det gikk 3 sandlo og endel myrsniper. Totalt telte jeg 12 myrsniper, som betyr at det er de samme som holder til i Sømmevågen. Ellers så jeg 3 storspover, endel tjeld og litt viper.

Jeg syklet videre til Sør-kolnes der det var skuffende lite fugl, men plutselig fløy det en lappspurv forbi. I bukta svømte det 7 gjess. Jeg håpet at det var ringjess, men da jeg sjekket de med teleskopet var det kun 7 kanadagjess. Relativt langt inne svømte det også en gråstrupedykker.

Fordi det var såpass lite fugl på Sør-kolnes fortsatte jeg til Kolnes. På et gjorde gikk det mye grågjess og en sanglerke sang høyt oppe på himmelen. Generelt så jeg relativt mange arter her men av de ikke helt vanlige så jeg kun 3 horndykkere og en gråstrupedykker.

I Brunnavka var det heller ikke alt for mye fugl.. I bukta gikk det en storspove og litt tjeld og ute på sjøen lå det en horndykker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar