onsdag 20. mars 2013

Sømmevågen og Solastranda - 20. mars

I dag bestemte jeg meg for å sykle til Sømmevågen for å se på fugl der. Noe av det første jeg så der var stjertanda som svømte sammen med et par hundre stokkender. Ute i vågen svømte det svært mye bergender og jeg telte totalt 120 individer. I tillegg var det bra antall med både tjeld og viper. Jeg gikk til østsiden av vågen der jeg så endel måker og endel vadefugler. Lappspoven var fortsatt på plass og sammen med den gikk det 2 rødstilk og 4 myrsniper. Etterpå bestemte jeg meg for å ta en titt helt øst i vågen. Sammen med noe stokkender så jeg en fugl som svømmer litt spesielt sammen med dem - en sivhøne! Jeg tok en par bilder med mobilen men før jeg kom noe særlig nær sprang den inn mellom noen steiner og ble der i rundt 10 minutter. Jeg prøvde å gå enda litt nærmere, men selv om jeg var rundt 40 meter i fra den og på andre siden av den lille bukta sprang den allikevel inn i steinene igjen.. Jeg fant ut at den like godt kunne få lov til å være i fred og syklet videre.

Sivhøne
I Solavika var det ikke alt for mye fugl men jeg så iallefall rundt 15 horndykkere og 1 gråstrupedykker. Jeg snudde nesen andre vei og fant en linerle som gikk et stykke inne på flyplassen. Dette var min første i år. Inne på flyplassen fant jeg også 6 krikkender, 4 stokkender og en gråhegre i bekken.

Før jeg gikk hjem tok jeg også en titt helt sør på Solastranda. På stranda gikk det 2 sandlo og et par tjeld. Også her så jeg horndykker og gråstrupedykker men kun en av hvert slag. Jeg gikk helt sør på Solastranda og rettet teleskopet mot Trælaneset. Der lå det en enslig 2K bergand. Da jeg skulle tilbake lå det to islom helt inntil land og jeg tok et par bilder av dem.

Islom

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar