torsdag 28. mars 2013

Rott - 28.mars

I dag tok jeg en ny tur til Rott sammen med min far. Vi hadde en fin tur, men det var svært lite fugl på og rundt øya. For eksempel så vi 120 stær for to dager siden mens vi i dag kun så 4. Også alkefugler så vi mye mindre av i dag. Vi så kun 10 lomvi, 5 alker og 20 teist.

Rett før vi kom inn til kaien på Rott så vi en teist som satt på land et lite stykke fra båten. Vi kjørte litt nærmere og jeg fikk knipset et par brukbare bilder. Ved båten kom det også noen grågjess svømmende og jeg tok noen bilder av dem også.

Teist

Grågjess flyr på flere hunder meters avstand når de er på land, mens der er svært lite redd for båter som kjører rett ved siden av.

Da vi kom til land gikk vi til til Vestre plantning for å se på fugl der. I et kratt hoppet det to fugler som kranglet litt. Jeg rettet teleskopet mot dem og så at det var 2 jernspurv - ny årsart for min del. Rett etterpå så jeg en meis som hoppet i trærne, og så at det var en granmeis! Dette er en uvanlig art på Rott og min første.  Sammen med den hoppet det en kjøttmeis og et par svartmeis.

Granmeis
Etterpå gikk vi til Brønnasskjera for å se på fugl på sjøen. Der var gulnebblommen på plass og en havhest fløy forbi. I tillegg var det 3 gråstrupedykkere, endel islom og noe alkefugl her.

Etter dette fortsatte vi til Østre plantning. Der hoppet det 2 munk i et kratt - en hann og en hunn. Vi gikk litt videre og skremte opp en rugde. Utenom dette var det ikke så mye fugl her.

Vi gikk videre til nordsiden av øya der det var litt mer fugl. I et tre satt en gråtrost og rett under den en måltrost på bakken. I en bukt satt det en gravand og 4 viper.

Andre fugler vi så på øya i dag var over 250 toppskarv, 150 haveller, 2 vandrefalk, 2 storspover og hønsehauk.
Vandrefalk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar