fredag 25. januar 2013

Kolnes - 25. januar

I dag tok jeg turen til Kolnes igjenm, selv om de var kaldt og relativt kraftig vind. I Brunnavika så jeg 2 storspover og den hunnfargede berganden innerst i vika. Vinden gjorde det vanskelig å se på sjøen og jeg så kun en islom og snadderand hunnen. På en stein et par meter ut i sjøen så jeg en voksen vandrefalk et stykke unna. Det var litt artig fordi endene svømte rundt steinen den satt på, og det så ikke ut som de oppfattet vandrefalken som truende. På foringen var det relativt lite fugl, men [fasan] hannen gikk i hagen.

På Kolnes var det tydelig at endene hadde flyttet hit fra Sør-kolnes på grunn av den kraftige sørøstlige vinden. I flokken så jeg en fugl som fanget min oppmerksomhet. Sammen med stokkendene svømte det en litt større iøynefallende hvit fugl. Da jeg sjekket den opp med teleskopet så jeg at det var en gravand! Den hadde nebbknøl og ble derfor bestemt til en hann. Etter at jeg hadde fått dokumentert anda sjekket jeg resten av flokken. Da fant jeg 4 bergender og 2 stjertand hanner. Rødstilken var også på plass og på et jorde gikk en storspove.
Gravand

Jeg tok også en titt på Sør-kolnes. Som antatt var det svært lite fugl her, men på et jorde fant jeg 2 storspover og 2 sanglerker.


Jeg får også nevne at jeg tidligere på dagen kjørte over Hafrsfjord bru og så 2 storspover sittende på holmen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar