tirsdag 22. januar 2013

Kolnes - 22.januar

I dag tok jeg turen til Kolnes og begynte i Brunnavika. Der var rødvingetrosten på plass og en ravn fløy over.  Inne i vika gikk det en storspove. Jeg skulle gå ned og ta bilde av den, men før jeg kom så langt skremte jeg opp en  kvartbekkasin.

Kvartbekkasin
I vika lå det også en hunnfarget bergand. Litt lengre ute var snadderendene på plass og i tillegg så jeg 5 horndykkere og en gråstrupedykker. På foringen var det lite småfugl men en [fasan] gikk i hagen.

Bergand

På Kolnes var den faste rødstilken på plass. Som vanlig sjekket jeg opp flokken med stokkender og i dag fant jeg 2 toppender, 10 krikkender, en snadderand, hunn og 6 bergender sammen med dem. I tillegg var det en del haveller, kvinender og 6 knoppsvaner ute på sjøen. 3 skjærpiplerker gikk i et tarebelte.

På Sør-kolnes var det fortsatt mye stokkender å se men, mindre enn i det siste. 600 individer talte jeg i dag. Ellers var det i grunnen lite fugl på Sør-kolnes, men jeg så en gråstrupedykker og 13 bergender.

Jeg hadde litt sollys igjen så jeg tok turen innom Nord-kolnes. Der var det en storspove, men dette var den samme som jeg hadde sett i Brunnavika.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar