torsdag 17. januar 2013

Hagabukta - 17.januar

I dag kom jeg sent hjem, slik at jeg ikke fikk noe særlig tid til fuglekikking. Derfor tok jeg en liten tur til Hagabukta. Den innerste delen av bukta var frosset slik at jeg begynte turen ved en bekk litt ovenfor Hagabukta. Det er en fin plass for å se på bekkasiner og liknende på vinteren, fordi bekken er et resultat av vann som kommer fra en gård i nærheten. På grunn av dette holder bekken en viss temperatur og det skal noe til før bekken fryser. Mens jeg gikk langs bekken var jeg mest på vakt etter kvartbekkasiner. Plutselig fløy det opp 2 rugder og en kvartbekkasin rundt 2 meter foran meg! Jeg skvatt mildt sagt ganske kraftig til. Grunnen til at de fløy opp uten at jeg så dem var nok fordi jeg gikk langs bekken i nedoverbakke. Det er nok lettere å se fuglene hvis man går oppover, slik at jeg skal gjøre dette neste gang. Da jeg skulle gå på veien igjen skremte jeg opp en spurvehauk.

Litt lengre ute i Hagabukta lå det en god del ender. Blant annet 10 toppender og 70 bergender. Det var også bra med sjøorrer og ærfugler. I tillegg lå det 3 toppdykkere der og en horndykker. Mens jeg tittet på sjøen seilte en musvåk elegant over meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar