onsdag 23. januar 2013

Kolnes - 23.januar

På grunn av at gårsdagens tur også gikk til Kolnes tok jeg en svært grundig sjekk i Brunnavika og på Nord-kolnes. Rødvingetrosten var på plass og hadde selskap av en gråtrost. Plutselig ble det litt liv i trostene og jeg så raskt årsaken. En hunnfarget spurvehauk satt i et tre. Men den fløy dessverre når den så at jeg også var der. Innerst i vika var storspoven på plass til en enslig rødstilk. I noen fjæresteiner fant jeg også en spurvehauk, hann. Et fint syn.

Rødvingetrost

Selv om jeg brukte lang tid I Brunnavika fant jeg ikke så mye. Snadderendene var på plass og islomen lå langt ute i vika. I tillegg fløy en ravn over. Dette var mest sannsynlig den samme som i går.  Det lå også noen tillitsfulle sjøorrer i båthavnen.

Sjøorre

På foringsplassen var det relativt bra med fugl inkludert en bokfink.


Selv om gårsdagens tur gav lite resultat på Nord-kolnes valgte jeg allikevel å gå dit. Heldigvis var det litt mer fugl der i dag. Rundt 50 kvinender og en islom lå på sjøen og 2 storspover og 2 skjærpiplerker gikk i fjæra.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar