mandag 21. januar 2013

Jåsund - 20.januar

Det var en stund siden jeg hadde vært på Jåsund, så turen gikk dit. Den første fuglen jeg så var en spurvehauk som ble angrepet av noen kråker. Den satte seg ned og jeg fikk studere den godt inne i treverket. Etterpå gikk jeg ned til sjøen for å se om jeg så noe interessant der.  Jeg fant 4 krikkender sammen med stokkender og litt svartender og haveller. I tillegg fant jeg 4 gråstrupedykkere og 4 islom og 2 lomvi. Ute på en holme satt det også 2 vandrefalk. Helt inntil land så jeg en liten fugl som lå å duppet i sjøen og da jeg tok opp kikkerten så jeg at det var en alkekonge! Et hyggelig syn. Det er en fugl jeg nesten bare ser på høsten.
Alkekonge

Deretter gikk jeg opp i skogen og hagene for å se etter småfugl. Det var egentlig lite fugl og det eneste nevneverdige var en flaggspett, 4 svartmeis, grønnfink, 5 bokfink og 3 gulspurv. Da jeg skulle gå fløy en ung havørn over.

Etterpå tok jeg en rask titt ved Hafrsfjord bru. Der var det usedvanlig lite fugl. Jeg så 2 hettemåker, gråhegre, toppdykker og en toppand men ikke så mye mer..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar