søndag 2. april 2017

1-2. april - Det våres!

Den 1. april startet jeg tidlig på morgenen. Trekket til småmåkene er for alvor i gang. Det merkes både i form av måker som trekker rett forbi og rastende og næringsøkende flokker både her og der. Et av håpene jeg hadde på morgenen var å finne måker på en strand før turgåerne våknet. På Ølbergstranden og et jorde litt var det bra med måker. Det var rundt 200 fiskemåker og 30 hettemåker på morgenen. Disse ble sjekket grundig, men jeg fant ingen sjeldne. Utenfor stranden så jeg en horndykker.
Bra med måker på stranden på morgenen.
Like etterpå hadde jeg en mindre runde på Vigdel. Det resulterte i blant annet 4 gransangere, 6 stillits, 8 tornirisk og et par mål- og rødvingetroster.
To av gransangerne sang ivrig.
Så gikk turen langs jorder på Hellestø og Harvaland. Flere titalls tornirisk var å se, i tillegg til noen bergirisk blant dem. På et jorde på Harvaland var det 100 hettemåker, 200 fiskemåker og 16 sandlo. Harvalandsvatnet ble også sjekket relativt raskt men resulterte ikke i så mye. Det mest interessante var nok den første syngende sivspurven der for året.


Den 2. april brukte jeg den siste timen med lys på å sjekke jordene på Harvaland og vatnet. På jordet var det fortsatt 16 sandlo som hadde fått selskap av en myrsnipe. På nabojordet gikk det hele 34 linerler. Inkludert blant disse var minst 9 svartryggerler. Grunnen til usikkerheten er at jeg ikke så alle før de lettet fra jordet og fløy til Harvalandsvatnet hvor de tilbringer natten. I Harvalandsvatnet var taffeland x hvitøyeand hannen på plass. I tillegg så jeg blant annet de to snadderendene, en taffeland hann og 45 toppender. 
Noen av linerlene på jordet. Her ser en også to svartryggerler. Hannen helt til venstre i bildet skiller seg godt ut fra linerlene.
Trekket av småmåker har også brakt med seg to sjeldne måker. Selv om det ikke er Sola kommune tar jeg meg friheten og nevner 2 svartehavsmåker som foreløpig kun er blitt sett i Klepp kommune. I helgen var de blant annet på et jorde på Sele, noe som ikke er langt i fra kommunegrensen for en måke. Den 2. april holdt de seg store deler av dagen ved Bore kirke, og selv om jeg så den ene på Reve den 30. mars tok jeg en titt på dem. De ser ut til å ha blitt et par og det blir spennende å se hva de kan finne på videre.  
De to svartehavsmåkene bakerst i bildet. Skiller seg godt ut fra andre måker på kullsvart hette og blodrødt nebb.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar