mandag 17. april 2017

17. april - nøttekråke

En nøttekråke hadde blitt sett på Indraberget, Hafrsjord. Det ble derfor en tur dit på morgenen i håp om å se den. Dessverre ble det bomtur. Senere på dagen kom det melding om at den var på plass og det ble en ny tur. Denne gangen ble det en kort observasjon som gjerne skulle vært lengre. Men jeg fikk forbedret mitt beste bilde av nøttekråke betraktelig.
Nøttekråke
På kvelden gikk turen til Strandesvågen, en lokalitet jeg har besøkt nesten hver dag i påsken. Når en besøker en lokalitet jevnlig er det kjekt se hva som har kommet som nytt og hva som er borte. Dagens største overraskelse var et toppand par. En art som ikke er så veldig vanlig i saltvann. Det kan også være kjekt å telle arter. Det er ikke noe jeg har gjort på denne lokalitet tidligere i påsken, men jeg begynte i dag og havnet på 36 arter. Utenom toppand var vandrefalk og 2 kaier de to artene jeg ikke ser så ofte på lokaliteten på våren. Andre arten som kan nevnes er 7 horndykkere, 7 bergender, sandlo, 12 storspover, 26 hettemåker og 115 fiskemåker.

Til slutt var jeg også innom Brunnavika på vei hjem, der de 4 ringgjessene, underarten hrota var på plass.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar