onsdag 12. april 2017

12. april - Ringgjess

De siste dagene har ikke brakt med seg mye nytt av trekkfugl. Jeg hadde derfor ikke det store håpet om å finne noe spesielt, men tok en litt lengre runde på kvelden. Bukter i Hafrsfjord som jeg sjekket var Hagabukta, Øyarvågen, Strandesvågen og Sømmevågen. Av vadere så jeg 2 lappspover, rødstilk og 4 sandlo i Strandesvågen og 7 rødstilk og 2 sandlo i Sømmevågen. En del tjeld og noen viper var å se i de fleste buktene. På strekket så jeg også 75 sjøorrer, 31 svartender og 15 horndykkere, de fleste i sommerdrakt.

Jeg syklet også rundt på Kolnes, men tok ikke beina fatt før jeg kom til Nord-kolnes. Der var det mye måker, og med alle fiskemåkene på jorder, sjøen og trekkende forbi ble det minst 500. I tillegg var det 40 gråmåker og 20 sildemåker på jordene. Det som uten tvil var dagens høydepunkt var også på denne lokaliteten. I fjæresteinene lå det nemlig 4 ringgjess, underarten hrota.
Ringgjess, underarten hrota.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar