søndag 26. mars 2017

25-26. mars - Kolnes og Harvalandsvatnet

Den 25. mars tok jeg en tur på ettermiddagen da regnet lettet. En titt i Brunnavika resulterte i gråstrupedykker, 3 horndykkere, 3 rødstilk og endel småmåker. Deretter gikk turen sørover langs Kolnesvegen, og da jeg passerte noen trær oppdaget jeg til min overraskelse en havørn som satt i trærne like ved veien. Selv om jeg syklet forbi den relativt nær lettet den ikke! Jeg syklet da et stykke videre, snudde og syklet i et godt tempo tilbake igjen for at den ikke skulle lette frem til jeg var skjult bak trærne jeg kom fra. Havørnen satt utrolig nok fortsatt i treet og jeg listet meg frem og fikk knipset et par bilder fra veien. Men en stillestående person aksepterte den ikke og lettet.
Havørn

En siste stopp ble gjort i Strandesvågen. Der så jeg blant annet 35 sjøorrer, 17 sandlo og horndykker.


Den 26. mars fikk jeg vite at det var en taffeland x hvitøyeand hann i Harvalandsvatnet. Jeg skulle uansett forbi og tenkte å svippe innom. Da jeg kom ned til vatnet fant jeg den relativt fort. Etter å ha sett på den en liten stund begynte jeg å sjekke resten av vatnet grundig. Da så jeg de to snadderendene, 3 taffelender og noe som så ut som en hvitøyeand! Lyset var vondt og jeg måtte til den andre siden for å se den bedre. Da jeg kom rundt og så den i godt lys lignet det fortsatt på hvitøyeand og den var ganske ulik hybrid hannen. Men etter endel studering innså jeg at også dette var en hybrid. Det var altså snakk om et par av en hybridform som er meget sjelden i Norge! Det kan kanskje tenkes at de er søsken når noe slikt skjer.
Fra venstre: 1:  taffeland, hunn; 2: taffeland x hvitøyeand, hunn; 3: taffeland x hvitøyeand, hann; 4: taffeland, hann.
Hybridene i par
Taffeland x hvitøyeand, hunn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar