søndag 19. mars 2017

19. mars - Trane!

Etter at sykdom har satt en stopper for tur i det siste tok jeg en tur til Vigdel. I vika var det en horndykker og en titt på sjøen resulterte i 13 alker og 1 lomvi som lå i en flokk. På et sveip etter trekkende fugl på sjøen ble det sett 20 havsuler mot nord. Da jeg kom til bilen så jeg en større fugl sirklende mot nord og satte kikkerten på den. Det viste seg å være en TRANE! Det er min første observasjon av arten i kommunen, noe jeg har ventet lenge på!
Dokumentasjonsbilde av trane.
Fornøyd med trane gikk turen videre til Harvalandsvatnet. Der skremte jeg opp en SKOGDUE som trolig er samme fugl som har holdt seg på Timpelen på Sele siden starten av måneden. I vannet lå det 5 tafflelender, 10 bergender og 25 sothøner. En skjærpiplerke var også innom. Trolig på trekk da det ikke er vanlig å se arten i tilknytning til ferskvann. Jordene rundt ble også sjekket og det resulterte i en myrhauk som satt på et jorde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar