lørdag 15. februar 2014

15. februar

Dagen i dag var preget av regn og atter regn. Lysten til å sykle til Sør-kolnes var derfor ikke veldig stor og jeg kjørte derfor dit sammen med min far. Også i dag ble jordene sjekket grundig, uten noe som helst tegn til gjessene. Noe var det allikevel, og av litt kjekke arter var 4 viper, 12 storspover og 23 gråtrost. Her møtte jeg Anders Heien som hadde sett en snadderand, hann på grensen mellom Kolnes og Solastranden. Jeg måtte ta en titt på denne, og fuglen var akkurat der jeg var blitt fortalt han hadde sett den.
Snadderand
Etter dette var jeg en stund hjemme og kviet meg for å gå ut igjen på grunn av det dårlige været. Men så tikket det inn en bombe om en kaspimåke i Mandal, som utgjør den tredje fuglen sett i Norge siste to dagene. Jeg bestemte meg derfor for å trosse været og ta en tur til Tananger havn og Harfrsfjord bru og sjekke måkene der og eventuelle andre ting.

I Tananger havn var det relativt mange måker men ingenting spesielt. 10 hettemåker var det kjekkeste av artsgruppen og det lå også en 2k bergand på vannet. I havna er det en gjeng med svært tillitsfulle ærfugl som går på brød, og jeg bestemte meg for å ta et par bilder av dem når jeg først var på plassen..
Ærfugl
Ucroppet bilde av en av fuglene!
Mens jeg kastet ut brød og fotograferte på ærfugl dukket det også opp en tillitsfull toppskarv.
Toppskarv
Etterpå tok jeg turen videre til Hafrsfjord bru. Her var det ikke så mye måker, og på sjøen var det ikke så mye annet å se enn en gråstrupedykker. På tilbakeveien sjekket jeg jordene og så 12 svaner. En av dem var en sangsvane. Jeg gikk ned til den og den var relativt tillitsfull. 6 av knoppsvane var uten ring og jeg kontaktet Vemund Opedal. Han tok turen, og vi merket en 2k og en voksen knoppsvane. Følgene svaner ble også avlest: 60R, 61R, 86R, 87R og 77R. På jordet svanene gikk var det også en vokal vipe. I skumringen fløy det også en spurvehauk over meg.
Sangsvane

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar