onsdag 17. april 2013

Kolnes - 17.april

Da jeg kom hjem i dag tok jeg en tur til Kolnes. Jeg startet i Brunnavika der det gikk 2 måltrost, 20 linerler, 10 heipiplerker, og endel tjeld og stær på et jorde. Ute på sjøen i bukta var det også litt fugl som blant annet 6 horndykkere, smålom og islom. Etter å ha brukt litt tid her bestemte jeg meg for å gå til Nord-kolnes. På veien bort syklet jeg sakte for å se etter fugl i hagene og på jordene. Jeg syklet sakte forbi hagen med foringsplass der det var litt meis, noe spurv, et par bokfink og en [fasan]. Rett etterpå kom det plutselig en interessant fugl flyvende forbi meg. Jeg snudde meg og den satte seg på et steingjerde og begynte å dirre på stjerten. Da jeg så at den dirret trakk jeg litt på smilebåndet og skyndte meg med å ta opp kamera og knipse et par bilder. Det var selvfølgelig en svartrødstjert og etter å ha sett på bildene så jeg at det var en hunn.

Svartrødstjert
Etterpå gikk jeg til Nord-kolnes. Her fløy det en liten terne og jeg trodde en stund det var en makrellterne og tok endel bilder. Etter å ha tatt et par så sjekket jeg dem og så at det ikke var en makrellterne men en rødnebbterne!

Rødnebbterne
På Nord-kolnes var det også 2 gråstrupedykkere som lå på vannet. Jeg gikk også litt rundt på myra, sjekket hestejordet og fant en svartryggerle, 15 linerler, rundt 50 tornirisk og 20 heipiplerker. Rett før jeg skulle gå kom det også en sandsvale flyvende over.

Da jeg kom til Kolnes fant jeg 3 låvesvaler som svirret litt rundt. Ellers på Kolnes var det mye det samme som gårsdagen men endel arter hadde økt i antall. På jordene og på strendene hadde jeg blant annet 20 linerler, 6 rødstilk, 2 sandlo, 6 storspover, steinskvett, 10 steinvendere og noen svartryggerler. I dag så jeg en hann og 3 hunner. På sjøen var det litt mer utskifting siden i går. Jeg hadde blant annet 10 gråstrupedykkere, 2 horndykkere og berganden var på plass. I tillegg hadde jeg både en krykkje og en havsule på trekk. Begge var voksne. Før jeg kom meg til Sør-kolnes begynte det å yre og jeg bestemte meg for å dra hjem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar