tirsdag 16. april 2013

Hagabukta og Kolnes - 16. april

Da jeg kom hjem i dag tok jeg en rask tur til Hagabukta før middag. På jordene på veien ned satt det endel viper. En av dem satt nær veien og jeg tok noen bilder av den.

Vipe
I Hagabukta var det høyt med vann og en gravand, sandlo, og et par tjeld satt på holmen inne i bukta. Da jeg sveipet over bukta for å se etter ender fikk jeg etterhvert Hagaøyna i bakgrunnen og der var det endel gjess. Jeg så gjennom dem og en av de 40 gjessene som gikk der var en kortnebbgås. Dette har vist seg å være et fint jorde for gjess. For eksempel hadde jeg en stripegås på det samme jordet i fjor sommer. I Hagabukta så jeg også en tornirisk, sildemåke og en låvesvale svirret rundt. I tillegg hadde jeg en tringa som dessverre forble ubestemt. Mest sannsynlig var det en skogsnipe.


Når klokka begynte å runde 6 gikk jeg til Sør-kolnes. Her var en av de første fuglene jeg så en splitterne som fløy til Solastranda. Også i dag var det endel ender her. Jeg sjekket dem grundig og de 2 snadderendene var fremdeles på plass. I taren var det endel vadere og antall steinvendere hadde økt til 30 individ. Sammen med dem gikk det også en fjæreplytt. Etterpå tok jeg en titt på sjøen der det var mye bølger og vanskelig å se, men mens jeg så på sjøen kom det plutselig en sandløper forbi. Slik som splitternen fløy også denne mot Solastranda.

Jeg fortsatte til Kolnes og mens jeg gikk skyet det til og ble mørkere og mørkere. På Kolnes satt det 2 knoppsvaner på land. Jeg sjekket bena deres og begge var ringmerket. Den ene svanen var merket "90B". Denne ble merket i Litle Stokkavatnet i 2012. Etter at den ble ringmerket ble den sett i Vågen i Stavanger sentrum resten av vinteren. Den 19. mars i år var første gang jeg fant fuglen på Kolnes og den har vært der siden. Den andre svanen hadde kun metallring og den var dessverre uleselig fordi det var tang som hadde viklet seg rundt den.

Knoppsvane - 90B
Etterpå gikk jeg videre til nesten vik. Her var det relativt mye fugl. Jeg så blant annet 30 gravender, stokkender, brunnakker, krikkender, endel måker, 3 rødstilk, 2 sandlo, noen skjærpiplerker og 8 linerler. Jeg sjekket linerlene og fant ut at 6 av dem var svartryggerler! 2 av dem var flotte ufargede hanner og de 4 andre var hunnfargede. Rett utenfor lå også berganda som jeg også så i går. Jeg la meg ned i taren og håpet på at noen av fuglene begynte å komme mot meg. 2 av svartryggerlene gjorde nettopp det og før jeg gav meg var det snakk om halvmeteren mellom meg og den ene erlen slik at jeg måtte velge den som var lengst borte av de to. Dessverre begynte det å regne litt og det var litt krevende lysforhold med tanke på foto.

Svartryggerle
Etterhvert begynte det å hølje ned og jeg fant ut at det var best å komme seg hjem. Både jeg og kamera ble kliss bløtt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar