fredag 12. april 2013

09-11. april

En travel uke er nå forbi, men på tross av travle dager var jeg på tur både på tirsdag onsdag og torsdag.

Onsdag den 09. mars tok jeg en tur til Kolnes. Her var det endel nyankomne fugler som rundt 40 tornirisk, sildemåke og linerler. Flokken med grågjess som har vært en god stund på Kolnes var derimot borte. Mens jeg gikk på Kolnes kom det 4 linerler som landet på et jorde. En av dem var en svartryggerle. Desverre ble det ikke så mye tid til å se på dem fordi de etter kun et halvt minutt tok stor høyde og trakk videre nordover. Av andre nevneverdige arter jeg så på Kolnes denne dagen var 2 gråstrupedykkere, 3 bergender. På Sør-kolnes var det også endel steinvendere som var like tillitsfulle som alltid.

Steinvender
Dagen etterpå tok jeg en tur i Sømmevågen, Strandesvågen og Hagabukta. I Sømmevågen var det relativt lite fugl og jeg så kun 23 bergender. Helt inne i bukta så jeg en enslig krikkand og 14 lappspover.
I Strandesvågen var det mye fugl som for eksempel 25 sandlo, 26 lappspover, 160 tjeld og jeg så også 2 sildemåker. Av LRSK arter så jeg 3 bergender, et stjertand par og en horndykker.
I Hagbukta var det særdeles lite fugl men en linerle gikk helt innerst i bukta.


I går bestemte jeg meg for å sykle til Harvalandsvatnet. Fordi jeg hadde endel fugl i Strandesvågen dagen før tok jeg en tur innom her. Jeg så omtrent det samme som dagen før bare at alle LRSK artene var borte..

Etterpå syklet jeg videre til Solavika hvor jeg tok en titt. Her var det endel sjøorrer og 3 horndykkere, men ellers ikke så veldig mye fugl.

På Ølberg var det endel storspover, viper,stær og en svartkråke som gikk på et jorde. Jeg lurte litt på om jeg skulle ta turen ned til havnen og heldigvis gjorde jeg det.  Her var det mye fugl og kort oppsummert så jeg gråstrupedykker, 11 horndykkere, lunde, teist, 10 alker, 60 fjæreplytt og 4 islom.

Etterpå syklet jeg mot Harvaland og bestemte meg for å ta en snarvei og syklet offroad på innsiden av Hellestøstranden til Bybergsanden. Da jeg kom til Bybergsanden så jeg at det var endel fugl på trekk og jeg brukte en halvtime her. Her trakk det forbi en havsule, 2 sildemåker, 15 hettemåker, 40 storskarv, 30 toppskarv, 150 gråmåker og 25 svartbak på den halvtimen jeg var der. På sjøen lå det også 11 horndykker og det fløy en splitterne frem og tilbake ute ved sjøen.

På Harvalandsvatnet så jeg 2 bergender og 2 snadderender før en and tok min oppmerksomhet. I første øyekast syntes jeg fuglen lignet på en purpurhodeand, men etter å ha studert den  felt og på bilder dreier det seg nok om en toppand x bergand.

Toppand x bergand

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar