tirsdag 24. januar 2017

23-24. januar - Hvithodespurv på Hellestø!

Den 23. januar hadde jeg en kort stopp på vestsiden av Sømmevågen og så over området med teleskop. Innerst i vågen lå det en stjertand, hann og 2 storspover drev næringsøk. Utover fjorden så jeg en horndykker og en storlom
Jeg tok også en mindre tur i Solavika hvor jeg så 9 horndykkere og 16 islom. En titt innover flyplassen gav også noen fine arter. En dvergdykker dykket i elven og en tårnfalk, hunn som satt på toppen av en kvisthaug var en hyggelig overraskelse.

På tirsdager har jeg ikke forelesninger, slik at jeg den 24. januar tok meg friheten til en morgentur på Hellestøstranden. Turer på slike mye brukte turområder er fint i hverdager siden det da ikke er turgåere over alt, noe som skremmer bort en del av fuglene. Da jeg gikk ut av bilen hørte jeg en sanglerke og oppdaget fort at den lettet på grunn av en dvergfalk som drev og jaktet. Rett etterpå suste det en flokk med gulspurv inn i grantrærne ved parkeringsplassen. Jeg så dem meget kort, men la merke til at en av fuglene i flokken ikke var gul, men gråaktig! Det må jo nesten være en HVITHODESPURV tenkte jeg, og pulsen gikk litt opp. Jeg begynte å lete gjennom grantrærne med kikkert og fant den sittende i trærne! Det var en hunnfugl. Litt skjelven i hendene tok jeg opp kameraet og prøvde å ta noen bilder med manuell fokus av fuglen som satt langt inne i treet. Akkurat da jeg fant den hoppet den til et annet sted i treet hvor den ikke var synlig fra der jeg stod. Jeg gikk da litt nærme, men så fløy den! Fortvilelsen ble fort stor, men så snudde og kom tilbake! Denne gangen turte jeg ikke bevege meg før jeg hadde fått bilder av den og litt svak sang ble satt på mobilen i håp om at det skulle lokke den frem. Det gjorde den og fuglen ble dokumentert! Deretter var det bare å nyte fuglen og funnet. Etterhvert fløy den slik at jeg mistet den, men fuglen var dokumentert. Fornøyd gikk jeg ned til sjøen og tok en titt der. Det resulterte i blant annet 15 alker, 6 islom og 3 horndykkere.
Hvithodespurv, hunn
Her ser en hvithodespurven sammen med en gulspurv.

2 kommentarer:

  1. Reidar Tønnessen24. januar 2017 kl. 18:06

    Hei Bjørn! Gratulerer med nok et funn av HVITHODESPURV i Sola kommune,- i tillegg til mange andre fine observasjoner!

    SvarSlett
  2. Takk Reidar! Alltid stas å finne en såpass stor sjeldenhet.

    SvarSlett