onsdag 25. september 2013

25. september - Regestranden - SVARTEHAVSMÅKE

Jeg syklet til Regestranden i dag i halv 4 tiden på grunn av en melding jeg hadde fått om en gulbrynsanger som jeg håpet å få sett. I hagene var det endel fugl. Jeg lette og lette etter gulbrynen der hvor jeg hadde fått beskrivelse om hvor den holdt seg, men fant den ikke. Jeg gikk derfor videre og sjekket de andre hagene, busker og kratt. Rett øst for kolonihagen var det en fin åpning hvor det var le og mye småfugl. Etter å ha stått der i rundt 10 minutter hørte jeg plutselig den velkjente lyden av en GULBRYNSANGER. Dette er kun den andre jeg har observert i kommunen.

Etter dette gikk jeg videre og tre måker fløy mot meg og som man alltid skal gjøre sjekket jeg dem. Overraskelsen var stor da den ene av dem var en 1K SVARTEHAVSMÅKE! Jeg skyndte meg å ta opp kamera, fikk knipset noen få halvdårlige dokumentasjonbilder før de fortsatte rett sør og forsvant bak en knaus. Jeg la den ut på bms og forventet egentlig ikke å se den igjen.

Det hadde gått en liten stund men på et jorde rett ovenfor kolonihagen gikk det en hel gjeng med måker på et jorde. Disse måtte selvfølgelig sjekkes og der satt den! Etter å ha knipset et par nye halvdårlige bilder fløy plutselig alle måkene opp og det blir et skikkelig leven. Først ser jeg ikke årsaken men mot måkene kom det susende en jaktfalk! Like etterpå forsvant både den og måkene bak endel trær og jeg så ikke mer til dem og var redd for at måka på ny var borte. Men etter en stund vendte den tilbake og holdt seg litt på jorde før hele måkeflokken fløy opp og satte seg på noen steiner ved stranden. Her fikk jeg endelig tatt noen brukbare bilder av den.
1K svartehavsmåke
På Regestranden i dag så jeg også 2 stillits, båndkorsnebb, vintererle og en 1K krykkje.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar