torsdag 12. september 2013

10. september - hauksanger og ØSTSANGER!

Startet dagen som vanlig med en tur til Kolnes etter skolen. Begynte i Brunnavika hvor det var 45 svarthalespover, underarten islandica og en gulerle. Jeg la merke til at det var endel småfugl i hagene og gikk derfor til Leplantingen for å sjekke der.

I Leplantingen var det mye småfugl og noe av det første jeg så var en vendehals og en båndkorsnebb.
Før jeg gikk hjem sjekket jeg litt i hagene og så en mistenkelig sylvia som hoppet rundt i noen trær. Etterhvert så jeg den godt nok og det viste seg å være en HAUKSANGER!


Fordi det var så småfugl på Kolnes var lysten på å komme seg ut til Rott stor, og jeg og min far tok en tur ut på kvelden. Det var endel fugl men de fleste småfuglene var relativt tilbaketrukne. Etter å ha gått rundt på øya i en time uten å sett så mye så jeg en mistenkelig fugl i en hage. Den var relativt vanskelig å sjekke fordi den hele tiden holdt seg inne i løvverket og høyt oppe. Men etterhvert fikk jeg sett både kraftig øyensbrynstrek og vingebånd og dermed måtte det være noe spesielt! Jeg prøvde å ta bilde av den i rundt 15 minutter uten å lykkes og ble mer og mer fortvilet fordi uten bilder var det vanskelig å artsbestemme den. Men plutselig kom den med en lokkelyd som var svært lik linerle og det måtte være en ØSTSANGER! Jeg prøvde deretter å ta bilde av den relativt lenge, men til slutt måtte jeg gi opp fordi det hadde blitt så mørkt.
På Rott så jeg også en storlom og en sotsnipe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar