torsdag 5. september 2013

03-05. september - Brunnavika - SVARTEHAVSMÅKE!

Denne uken har jeg begynt med en ny taktikk. Den går ut på å ikke prøve å få med seg mest mulig av Kolnes men heller ta en liten del grundig. Den delen av Kolnes jeg har valgt å ta grundig for meg er Brunnavika, da dette er den plassen jeg oftest ser og har sett mest kjekt.

Jeg starten på tirsdag da jeg i stedet for å kun sjekke stranden i Brunnavika hvor det gikk en svarthalespove også sjekket jorder, trær og hager i Brunnavika. Det resulterte i en 1K tornskate som var en ny art for lokaliteten i tillegg til en gulerle og en stillits.

Tornskate
Dagen etter var tornskaten borte men jeg fortsatte samme taktikk. På et gjorde gikk det mye måker og vadere og jeg sjekket disse grundig. Jeg sveipte først over måkene mens jeg telte hettemåkene og så skulle jeg telle fiskemåkene. Mens jeg telte dem så jeg plutselig en måke som hadde noen helt andre tegninger på ryggen enn de andre fiskemåkene, og da jeg så hodet dens så jeg straks at det var en 1K SVARTEHAVSMÅKE! Resten av dagen brukte jeg til å studere den fine måken.

Svartehavsmåke
I dag var fortsatt SVARTEHAVSMÅKEN på plass. Da jeg kom til Brunnavika så jeg at den svømte langs vannkanten mot der jeg sto og jeg la meg ned. Etter å ikke ha ventet alt for lenge kom den nærmere og nærmere og jeg fikk knipset endel brukbare bilder og var fornøyd. Etterhvert svømte den videre og jeg kunne reise meg opp uten å skremme den. Siden jeg ikke sjekket så mye annet i Brunnavika i går gjorde jeg det i dag. Det resulterte blant annet i 18 1K svarthalespover, en gulere, 2 vandrefalk og en tårnfalk.

Svartehavsmåke
Svarthalespove

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar