tirsdag 21. februar 2017

19 og 21. februar - Hafrsfjord bru og Nord-kolnes

Den 19. tok jeg en tur til Hafrsfjord bru fordi jeg dagen før hadde kjørt forbi og til min overraskelse sett både en 2K GRØNLANDSMÅKE og en 3K POLARMÅKE. Jeg fikk tatt noen bilder av grønlandsmåken slik jeg hadde håpet på og det viste seg å være den samme som jeg så i Grannesvågen den 12. februar.
Polarmåke sammen med grønlandsmåke
Grønlandsmåke i flukt

 Etter hvert kom solen frem og en siland dukket også opp like ved der jeg stod.
Siland, hann.
Den 21. februar startet med en del vind og jeg tok en ny titt ved Hafrsfjord bru for å se på måkene der. POLARMÅKEN var fortsatt på plass sammen med endel gråmåker.

Da vinden roet seg ned på ettermiddagen tok jeg en tur til Nord-kolnes. Først gikk jeg langs Brunnavika. I bukta var det 9 rødstilk og en lappspove. Ute på sjøen lå det litt sjøorrer og ærfugl i bølgene. 2 horndykkere var også å se litt nærmere land.
Lappspove
Nord-kolnes ble også sjekket. Der så jeg 30 skjærpiplerker, 3 storspover, gråstrupedykker og 2 havørn. Men det mest interessante var en sanglerke som kom trekkende inn fra sjøen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar