onsdag 9. august 2017

08. august - Rott

Endelig var det fint vær slik at jeg fikk tatt årets første høsttur til Rott. Jeg startet i Nordvik hvor det var bra med vadere. 15 tjeld, 6 storspover, 1 skogsnipe, 3 gluttsniper, 2 rødstilk, 2 myrsniper, 1 sandlo og 7 enkeltbekkasiner var å se i de mange små dammene og den lille bukta.
2 lappspover til venstre og en gluttsnipe til høyre i bildet.
På småfuglfronten var det som forventet såpass tidlig i august. Det vil si relativt få arter og kun noen få trekkere. Det beste var 1 sivsanger, 2 møllere, 1 gråfluesnapper, 1 trepiplerke og 1 bjørkefink. Jeg så også 20 løvsangere på øya, men det meste så ut til å være familiegrupper. Sivsangeren holdt seg i et myrete krattområde på østsiden av øya og er kun den andre jeg har sett på Rott.
1K sivsanger
Jeg tok også en titt i Vatnet hvor det lå 2 voksne hvitkinngjess med 3 unger. Det var den absolutt største overraskelsen denne dagen. I tillegg var det en småspove og 3 skogsniper der.
Hvitkinngjess
1K småspove
Da jeg dro fra øya kastet jeg ut litt brød. Det resulterte i 50 måker rundt båten som jeg tok noen bilder av. Blant annet fikk jeg tatt bilder av en 1K gråmåke og en 1K sildemåke i lignende positurer. Enkelt forklart har 1K sildemåker tydelig mørkere vinger enn de 1K gråmåkene.
1K gråmåke
1K sildemåke
På kvelden tok jeg også en titt i Hagabukta. Der var det 6 sandlo, 1 myrsnipe, 1 gluttsnipe og 1 rødstilk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar