tirsdag 18. juli 2017

17. juli - Dverglo på Kolnes

Kun minutter etter jeg hadde stått opp fikk jeg en god start på dagen. Dette fordi jeg utenfor soveromsvinduet hørte flere båndkorsnebb som fløy over.

På formiddagen tok jeg en runde rundt Hafrsfjord. Stedene jeg besøkte var Hagabukta, Sømmevågen, Grannesvågen og Grannesbukta. Gresshoppesangeren i Hagabutkta var fortsatt på plass og sang. Rødforanda var der i mot ikke å se denne gangen heller. Gluttsnipen var borte og antallet rødstilk hadde minsket. Observasjonene på de andre lokalitetene jeg besøkte kan oppsummeres ganske kort. I Sømmevågen var det en bergand hann, 2 voksne polarsniper, en strandsnipe og en sandlo. I Grannesvågen var det 3 rødstilk, og i Grannesbukta var det 4 sandlo, 1 gluttsnipe og 5 rødstilk.

På kvelden var planen å ta en tur til Kolnes, men regnvær gjorde at dette ble revurdert. Da klokken nærmet seg 21 måtte jeg bare ta en tur ut tross regn og det ble en ny titt i Hagabukta. Antall rødstilk hadde økt med noen individ siden forrige besøk. Etter at jeg hadde stått der litt gikk det ned 2 skogsniper som var innom i 10 minutter før de fløy videre.

Mens jeg var der lettet det og solen tittet frem. Det ble derfor en tur til Kolnes også. Brunnavika ble sjekket først. Der var det fortsatt bra med måker, men ikke så mye annet. Den nordlige delen av Kolnes ble sjekket grovt og det var nokså bra med vadere. Dessverre begynte det å skumre når jeg kom ned til strendene. Jeg fikk allikevel sett en godbit i form av en 1K DVERGLO! Andre vadere jeg så var 30 sandlo, 10 strandsniper og 2 sandløpere.
1K dverglo i midten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar